Gorąco zachęcamy uczniów klas 7 i 8 do wzięcia udziału w jednym z konkursów realizowanych w ramach projektu
“Gdy gaśnie pamięć ludzka, dalej mówią kamienie – 13 grudnia 1981 – Pamiętamy!”
Pracę wraz z załącznikiem/załącznikami (karta zgłoszenia)w wersji papierowej należy dostarczyć do p. Anny Bul, nie później niż do 27 października.
Kartę zgłoszenia do udziału w konkursie uczniowie mogą odebrać od szkolnego koordynatora – p. Jagody Pustuł
Prace dostarczone po terminie nie będą podlegać ocenie.
1. REGULAMIN WOJEWÓDZKIEGO KONKURSU PLASTYCZNO–LITERACKIEGO
Tropiciele historii – poszukiwanie „Ludzi Solidarności”
na kartkę do albumu przedstawiającą nieznanych świadków wydarzeń sprzed 40 lat
z Regionu Śląsko – Dąbrowskiego, Częstochowskiego i Podbeskidzia.
Organizatorem konkursu jest Śląski Kurator Oświaty
I CELE KONKURSU
• odszukanie i utrwalenie biogramów nieznanych uczestników, świadków, członków NSZZ
„Solidarność” z okresu stanu wojennego, z Regionu Śląsko – Dąbrowskiego, Częstochowskiego
i Podbeskidzia.
• rozwijanie umiejętności plastycznych i literackich,
• rozwijanie wyobraźni u dzieci i młodzieży,
• kształcenie poczucia estetyki,
• docenienie kreatywności i pomysłowości.
II PRZEDMIOT KONKURSU
1. Przedmiotem konkursu jest samodzielne wykonanie i dostarczenie pracy plastyczno – literackiej
w formacie A4 stanowiącej kartkę do albumu z biogramem uczestnika, świadka wydarzeń stanu
wojennego w Polsce w latach 1981 – 1983. Prace powinny być wykonane:
– własnoręcznie bez użycia techniki komputerowej
lub
– w grafice komputerowej.
2. Prace będą oceniane w dwóch etapach: rejonowym i wojewódzkim w czterech kategoriach:
– klasy IV–VI szkół podstawowych,
– klasy VII–VIII szkól podstawowych,
– uczniowie szkół ponadpodstawowych
– prace wykonane w grafice komputerowej.
III KRYTERIA OCENIANIA
1. Przy ocenie prac konkursowych będą obowiązywać następujące kryteria:
• Zgodność z tematem – biogram będzie dotyczył uczestnika, działacza, członka związku
zawodowego w okresie stanu wojennego,
• zachowanie właściwych proporcji miedzy częścią literacką a plastyczną,
• pomysłowość i oryginalność,
• właściwy dobór techniki i środków,
• przejrzystość i zwięzłość kompozycji,
• estetyka i forma,
• umiejętność powiązania przez autora wszystkich elementów w zharmonizowaną całość.
2. Prace konkursowe muszą spełniać następujące wymogi:
• format pracy nie może być większy ani mniejszy niż A4,
• praca musi zawierać część literacką–biogram i część plastyczną,
• substancje użyte do wykonania pracy (kredki, farby, plastelina, krepa, drewno, artykuły
spożywcze itp.) powinny być suche i trwale przymocowane do powierzchni pracy,
• do każdej pracy konkursowej uczestnik jest zobowiązany dołączyć następujące informacje:
a) imię i nazwisko,
b) nazwa i adres szkoły, do której aktualnie uczęszcza,
c) klasa, do której aktualnie uczęszcza,
d) nazwę gminy, w której mieści się szkoła,
e) imię i nazwisko nauczyciela prowadzącego.
2. WOJEWÓDZKI KONKURS LITERACKI
REGULAMIN KONKURSU
I Cele konkursu
1. Kształtowanie świadomości historycznej, tożsamości kulturowej i narodowej dzieci i młodzieży.
2. Poznanie świadectw bliskich, członków rodziny, sąsiadów – uczestników najnowszej historii Polski.
3. Uwrażliwienie na piękno i bogactwo języka ojczystego.
4. Rozwijanie umiejętności literackich, poszukiwanie i wspieranie młodych talentów.
5. Zachęcanie dzieci i młodzieży do podejmowania dialogu międzypokoleniowego.
II Zasady konkursu
1. Konkurs jest dwuetapowy i skierowany do uczniów starszych klas szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych.
2. Zostanie przeprowadzony w trzech kategoriach wiekowych:
• klasy IV – VI szkoły podstawowej,
• klasy VII – VIII szkoły podstawowej,
• uczniowie szkół ponadpodstawowych.
Wszyscy uczestnicy konkursu tworzą wypowiedź prozatorską, mającą charakter wywiadu, kartki z pamiętnika, wspomnienia lub dziennika. W swojej pracy wykorzystują relacje osób
będących świadkami wydarzeń z lat 1981–1983, czyli z okresu stanu wojennego.
3. Wypowiedzi uczniów zostaną ocenione w trzech wskazanych wyżej grupach wiekowych.
Kryteria oceny prac są następujące:
• obecność realiów wskazanego okresu historycznego,
• odpowiednia forma wypowiedzi,
• poprawność języka z zachowaniem, w razie potrzeby, indywidualnych cech stylu
rozmówcy.
4. Najlepsze prace wyłonione przez komisje konkursowe w poszczególnych Delegaturach
Kuratorium Oświaty w Katowicach (Bielsko – Biała, Bytom, Częstochowa, Gliwice, Sosnowiec,
Rybnik, Wydział Nadzoru Edukacji w Katowicach) otrzymują nominacje do etapu wojewódzkiego.
5. Od decyzji komisji konkursowych nie przysługuje odwołanie.
Gorąco zachęcam do udziału !
J. Pustuł