„Chodzi mi o to, aby język giętki
Powiedział wszystko, co pomyśli głowa…”
Juliusz Słowacki
Posługując się na co dzień językiem, nie zdajemy sobie sprawy, jak istotną rolę odgrywa on w naszym życiu. Nie myślimy o tym także, formułując nasze myśli i wyobrażenia, wyrażając emocje. A język tworzy przecież naszą osobowość i w efekcie nas samych. Pozwala uczyć się i poznawać świat. Świadczy o naszej narodowej tożsamości. Chcąc dopomóc w kształtowaniu poczucia odpowiedzialności za polszczyznę, 21 lutego obchodzimy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego.
Nasza szkoła, jak co roku, również włączyła się w obchody Dnia Języka Ojczystego. W tygodniu poprzedzającym ferie zimowe wzięliśmy udział w zajęciach, podczas których zgłębialiśmy wiedzę na temat historii naszego języka oraz jego roli w kulturze narodu. Rozpoznawaliśmy błędy językowe i zastępowaliśmy je formami poprawnymi, wskazywaliśmy znaczenie frazeologizmów, sprawdzaliśmy znajomość przysłów, zmagaliśmy się z łamańcami językowymi, a także dzieliliśmy się ciekawostkami na temat naszego języka ojczystego.
Uczniowie naszej szkoły uczestniczyli również w konkursach zorganizowanych w ramach obchodów Szkolnego Dnia Języka Polskiego. Chcąc udowodnić, że sztuka pięknego pisania nie jest im obca, wzięli udział w Szkolnym Konkursie Kaligraficznym. Ich zadaniem było przepisanie, zgodnie z zasadami, wiersza Marii Konopnickiej, literackiej patronki roku 2022. Zadanie okazało się jednak niełatwe. Skrybowie przekonali się, że piękne pisanie trzeba doskonalić, aby cieszyć oko efektem końcowym. Spośród prac, które były zgodne z wymogami regulaminowymi, komisja konkursowa wybrała kilka najlepszych. Ich autorami są: Natalia Kozińska (5c), Gabriel Gorel (4c), Maja Kustrin (4b). Wyróżnienie zaś otrzymali: Kamila Pawełczyk (5d), Julia Wenc (5b), Kacper Skalbaniok (5a).
Miłośnicy pisania zostali natomiast kolejny raz zachęceni do zaprezentowania swoich umiejętności poprzez udział w Szkolnym Konkursie Literackim. Tym razem zadaniem mistrzów lekkiego pióra było napisanie pracy na temat: „Lektura to dopiero początek…” – opowiadanie, którego akcja rozgrywa się w świecie mojej ulubionej lektury. Komisja, oceniając wypracowania, wzięła pod uwagę wartości merytoryczne prac i zgodność z tematyką, ich poziom literacki, twórczy charakter oraz poprawność stylistyczną i językową. Postanowiono nagrodzić następujące prace:
I miejsce: „Cuda, cuda…” autorstwa Anny Opackiej z klasy 5d
II miejsce: „Wielki powrót Małego Księcia” autorstwa Zofii Bednarz z klasy 8b
III miejsce: „Przyjaciel na zawsze” autorstwa Kamili Pawełczyk z klasy 5d
Wyróżnienie w konkursie otrzymali natomiast Amelia Prandzioch oraz Paweł Wójcik – uczniowie klasy 8b.
Entuzjaści poprawności językowej wzięli zaś udział w Konkursie Poprawnej Polszczyzny, którego głównym celem było sprawdzenie umiejętności posługiwania się językiem polskim oraz rozpoznawania i poprawiania błędów językowych. Mistrzynią Poprawności Językowej okazała się Paulina Radomska (8d). Drugie miejsce ex aequo zajęli Amelia Prandzioch (8b) oraz Krzysztof Sikorski (8b). Trzecie miejsce zostało przyznane Oliwii Kaczmarzyk (8d).
Biorąc udział w tych wydarzeniach, w efektywny, ale także atrakcyjny sposób, utrwalaliśmy niełatwą naukę o języku polskim. Nasz język ojczysty ma bowiem bardzo bogatą historię, która zapisała się w jego ortografii, fleksji, składni, fonetyce, frazeologii oraz leksyce. Toteż niejednokrotnie stajemy przed nie lada problemem i zastanawiamy się, która forma wyrazu jest poprawna, czy też jak uniknąć ortograficznej gafy. Jak precyzyjnie i poprawnie przelać własne myśli na papier? Jak opanować niełatwą sztukę, o której pisał nasz wieszcz: „[…]aby język giętki/ Powiedział wszystko, co pomyśli głowa…” Dbajmy zatem o nasz język, ponieważ świadczy on o nas i naszej kulturze.