W związku z obecną sytuacją zachęcam do zapoznania się z poniższym tekstem oraz stworzenia własnych zasad korzystania z urządzeń ekranowych z uwagi na większe prawdopodobieństwo wybierania przez uczniów takiej formy spędzania czasu
i wykorzystywania ich do nauki w czasie zawieszenia zajęć szkolnych.
W dzisiejszych czasach dryfujemy pomiędzy rzeczywistością wirtualną a realną obecnością.
Pamiętajmy, że dziecko, które szanuje innych, umie się dzielić w grupie, potrafi ustąpić miejsca starszej osobie w autobusie z dużym prawdopodobieństwem będzie także odpowiedzialnym i wrażliwym użytkownikiem Internetu. I z drugiej strony – dziecko zaniedbane emocjonalnie przez rodziców, nauczycieli, pozostawione samo sobie nie zacznie nagle angażować się w wirtualne rozwiązywanie realnych problemów ludzi.
Odpowiedzialne używanie smartfona, tabletu czy Internetu wymaga określenia jasnych zasad. Zasady te stanowią ramę używania mediów cyfrowych, i tak rozumiane są naturalną konsekwencją wdrożonych w rodzinie rytuałów.
Ustalając rodzinne zasady należy pamiętać o kilku ważnych i bardzo istotnych kwestiach:
- o zasadach panujących w domu współdecydują wszyscy członkowie rodziny. Rodzic pozostaje liderem w procesie tworzenia tych zasad,
- ustalone zasady dotyczą wszystkich domowników,
- zasady są konsekwentnie przestrzegane, wszyscy wiedzą, jakie konsekwencje towarzyszą ich złamaniu.
- zasady są wiadome dla wszystkich, najlepiej kiedy pozostają spisane i umieszczone w widocznym miejscu,
- zasady mogą dotyczyć nie tylko bezpośrednio korzystania z mediów cyfrowych, ale również przedstawiać jak można spędzać czas bez nich oraz jak je wykorzystywać w nauce.
(Na podstawie artykułu: „Odpowiedzialne Używanie Mediów Cyfrowych – Idea „3XR”” M. Dębskiego: https://dbamomojzasieg.com/odpowiedzialne-uzywanie-mediow-cyfrowych-idea-3xr/ )
Rekomendacje American Academy of Pediatrics w sprawie używania mediów przez dzieci i młodzież:
- Dla dzieci w wieku od 2 do 5 lat dzienny limit korzystania z urządzeń ekranowych wynosi 1 godzinę (podzielona na maksimum 30-minutowe sesje). Rodzice powinni korzystać z mediów razem z dziećmi, aby pomóc im zrozumieć co oglądają oraz pomóc im wykorzystać zdobytą wiedzę w codziennym życiu.
- Dla dzieci w wieku lat 6 i starszych, należy ustalić stały limit korzystania z urządzeń ekranowych oraz upewnić się, że korzystanie z mediów nie zastępuje lub nie wpływa negatywnie na odpowiednią ilość snu, aktywność fizyczną i inne aktywności niezbędne dla zdrowia.
- Należy wyznaczyć wspólny czas wolny od korzystania z urządzeń ekranowych taki jak np. wspólny obiad oraz miejsca w domu wolne od tych urządzeń, np. sypialnia.
- Rozmawiaj z dzieckiem na temat bycia odpowiedzialnym użytkownikiem Internetu, bezpieczeństwa w Internecie oraz traktowania innych z szacunkiem zarówno on-line jak i off-line.
Wideokonferencje oraz interakcje społeczne przez kanały wideo nie są wliczane limitów korzystania z urządzeń ekranowych.
(Na podstawie artykułu „American Academy of Pediatrics Announces New Recommendations for Children’s Media Use”: https://www.aap.org/en-us/about-the-aap/aap-press-room/Pages/American-Academy-of-Pediatrics-Announces-New-Recommendations-for-Childrens-Media-Use.aspx; oraz „Online learning, teaching and education continuity planning for schools”: https://www.ibo.org/globalassets/news-assets/coronavirus/online-learning-continuity-planning-en.pdf?fbclid=IwAR3jSkrjSkaAmeZvoSqLIYyktfrMpuwFALymLuscUmypWVVK4zg15irk7SY)
Stworzenie domowego kodeksu zasad może być również formą spędzenia czasu z dzieckiem.
Szablon kodeksu do pobrania wraz z informacjami o kampanii: https://domowykodeks.pl/
Przykładowe domowe zasady ekranowe: https://fdds.pl/wp-content/uploads/2020/02/Domowe-Zasady-Ekranowe_FDDS_infografika-A4.pdf
10 porad dla rodziców dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu przez dzieci: https://www.edukacja.fdds.pl/7ce4a906-b545-482b-9e6b-4a7dc5307d25/Extras/10_porad_dla_rodzicow_internet-ulotka.pdf
10 nawyków bezpiecznego internauty: https://fdds.pl/wspoltworzymy-liste-10-nawykow-bezpiecznego-internauty/
Jolanta Wojciechowska
Psycholog szkolny